Kerja Kursus Prinsip Perakaunan T4 (Ogos – September 2013) UPDATE 21.10.13

Muat turun soalan (LPM):

PROJEK

PANDUAN PROJEK

Bahan kerja kursus:

*************************

1. Muat Turun borang perakuan kutulenan tugasan: Perakuan Calon Tentang Ketulenan Tugasan 2013

2. Muat turun contoh inventori perniagaan (basikal, lampu, kraf, aksesori wanita): Contoh Inventori (updated)

3. Muat turun borang perancangan: Maklumat perniagaan – Perancangan Perniagaan (UPDATE 21.10.13) – Format asal oleh Cikgu Ghazali Ahmad, SMK Agama Baling. Untuk membantu pelajar mencatat nama-nama pembekal dan pelanggan dalam perancangan urusniaga dan dokumen sumber.

4. Muat turun senarai semak urusniaga (MS Word): Senarai Semak Keperluan Dokumen Berdasarkan Urus Niaga

5.1 Muat turun Model Perancangan Urusniaga: Cadangan urusniaga Model A (update 28.9.13)

5.2 Muat turun Model Perancangan Urusniaga: Cadangan urusniaga Model B (update 21.10.13)

6. Muat turun kad stok (MS Word): Kad Stok 2013 (Update 3.9.13)

7. Muat turun template dokumen sumber (updated MS Word): Template Dokumen Sumber 2013 – 24 Ogos 2013 (UPDATE 25.8.13)

8. Muat turun Format Jurnal (MS WORD): Format Jurnal (Update 27.9.13)

9. Muat turun Format Buku Tunai (MS WORD): Buku Tunai (UPDATE 27.9.13). Pastikan ruangan nombor cek diisi untuk menyemak urutan nombor cek.

10. Muat turun Format Lejar (MS WORD): Format Lejar 10.10.13

11. Muat turun Format Imbangan Duga (MS WORD): Imbangan duga

12. Muat turun Format Penyata Pendapatan dan Kunci Kira-kira: Penyata Kewangan

CONTOH-CONTOH

**************

1. Muat Turun Contoh urusniaga belian & jualan: Contoh belian & jualan

**************

2. Contoh Kerja Kursus 2012 – untuk panduan sahaja. Contoh ini mungkin mengandungi kesilapan. Sebarang percanggahan di dalam contoh ini berbanding penerangan / kehendak guru anda, SILA PATUHI ARAHAN GURU ANDA (Update 21.8.13)

01 Pengenalan perniagaan

02 Profil perniagaan

03 Perancangan Urusniaga

04 Dokumen Perniagaan

05 Buku catatan pertama

06 BUKU TUNAI

06 Lejar

07 imbangan duga

08 Kad Stok

09 Penyata Pendapatan

10 Kunci Kira-kira

11 Rumusan

***************

Dikemaskini 21 Oktober 2013

MORE TO COME…

48 thoughts on “Kerja Kursus Prinsip Perakaunan T4 (Ogos – September 2013) UPDATE 21.10.13

  1. Terima kasih kepada Cikgu Azlan membolehkan saya dapat memuat turun kertas soalan kerja kursus sebab kertas soalan saya telah hilang.
    😀

  2. salam..cikgu kalau kita buat diskaun niaga..macam mana nk catat dalam lejar..dan setahu saya kalau ada pulangan jualan/belian mesti kena tolak balik diskaun niaga tu kan..jadi catatannya macam mana pula??

    • diskaun niaga terus tolak dalam invois, so bila rekod dalam jurnal belian atau jurnal jualan, terus letak jumlah bersih saja. bila ada pulangan, kadar peratus diskaun kena sama dgn dlm invois juga, mengikut nama pembekal atau pelanggan. cth, kalau dlm invois, pembekal A bagi diskaun niaga 10%, dalam nota kredit juga 10% kalau pulangan kepada pembekal A.

  3. terima kasih cikgu .. hrp dpt membantu .. tp contoh kerja kursus kertas 3 ni boleh djdkan panduan untuk buat kerja kursus tahun ni kah ?

  4. cikgu ,,dalam senarai pelarasan saya soalan 2.(i) saya buat i. ambilan barang niaga oleh EFFA rm400 terlupa direkodkan di mana mana buku… soalan saya,,, nak tulis Pekongsi Effa ke EFFa je ?harap balas ^^

  5. Terima kasih cikgu semoga Allah merahmati hidup cikgu sebab dah nak putus asa kalau tak jumpa laman web cingu ni🙂

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s